FEM GODE YOUTUBE-RÅD

Indicator   •   7. november 2019

Youtube råd

“Det er som om, at når jeg taler, så kan jeg ikke styre min stemme. Og jeg ved ikke hvorfor. Og nu kan jeg bare mærke, at hele mit hoved er som om, at jeg sidder og tuder.”

Ovenstående citat er sakset fra en vaskeægte YouTube-klassiker, der med hele 2,5 millioner visninger har rørt lattermusklerne hos mange i landet.

Som virksomhed på YouTube er det imidlertid en kunst at finde sin plads i strømmen af chilieksperimenter, fjollede katte-videoer og brudstykker af Trump’s taler. Markedsfører du på YouTube, er det selvsagt vigtigt, at dit budskab slår igennem og i høj grad taler til forbrugerens sanser og følelser.

Dog kan vi ikke flygte fra tiden, det tager at planlægge, filme og sammensætte vores videoindhold, og så er der heller ingen klar formel på, hvordan man gør. Men videomarkedsføring er en effektiv måde at øge synligheden på, og derfor er det hele indsatsen værd. Desuden er mængden af videoindhold på de sociale medier vokset eksplosivt de seneste år, og alt tyder på, at udviklingen fortsætter:

  • YouTube har i dag over en milliard aktive brugere.

  • 44% danskere på 25-31 år bruger YouTube dagligt.

  • 90% siger, at de opdager nye brands eller produkter på YouTube.

Du kan derfor være sikker på, at din målgruppe også er derinde og venter på at drage nytte af din ekspertise.

Overvejer du at gøre YouTube til et element i din SoMe-strategi, eller søger du inspiration til at optimere dit videoindhold? Så hæng ved. I denne artikel kommer vi omkring 5 råd, der hjælper dig i gang under film- og redigeringsprocessen. Det er faktisk ikke så svært, som du tror.

#1 Få dine seere til at bide på krogen

Se på billedet. Får man ikke lyst til at afspille videoen ved synet af Bubber, der er ved at kløjes i verdens stærkeste chili? Vælg et coverbillede til din video der ligeledes skaber øjeblikkeligt blikfang og vækker interessen.

Når seerne har bidt på krogen, er det vigtigt at understøtte med en fængende åbning. Nogle YouTube’ere starter ud med en sjov historie, og andre nævner en række ‘random’ facts, som de derefter forbinder til emneområdet. Mange veje fører til Rom her.

#2 Inkludér en ‘one-liner’

Du har brug for at fange seernes opmærksomhed med det samme, da folks tålmodighed generelt er ret så lav. Sørg derfor for at lave en fængende start, hvor du i stedet for en stille og rolig start lægger stærkt fra land. Tag gerne udgangspunkt i en konkret situation, som folk kan relatere til og finder interessant. Få med fordel iscenesat indholdet af din video i løbet af de første 10 sekunder.

#3 Fasthold opmærksomheden

Faktisk er det kun en lille brøkdel af alle YouTube videoer, der bliver set til ende. Det er derfor vigtigt, at du som hovedregel kun holder dig til ét budskab per video, så dit indhold ikke bliver rodet og uklart.

Undgå også gentagelser og fyldeord, men tænk ikke så meget over det under optagelserne, da videoen jo klippes til efterfølgende. Lav gerne flere optagelser af hver scene, så du er sikker på at have alt med. Man kan have for mange klip, men omvendt kan man ikke spole tiden tilbage og optage flere når man sidder i redigeringsprocessen. Skær derefter alt væk du kan, så hele herligheden er lettere at fordøje.

For spændingens skyld er det også en idé at bruge flere vinkler og afstande, så din video bliver mere visuelt engagerende.

#4 Opsummer budskabet i en kort afrunding

Afrund budskabet stille og roligt, men gør det kort. Undgå lange opsummeringer eller taler om at videoen skal til at slutte. Din video skal helst stoppes før, at seerne når at tænke ‘tak, men ikke mere’. Når du afrunder, kan du med fordel lede seeren hen til en anden relateret video ved kort at nævne at: ‚i øvrigt taler vi mere om XX i denne video om XX. Tryk her’.

#5 Tænk over YouTube algoritmen

Succesen af dine videoer afhænger selvfølgelig af, hvorvidt de bliver set og delt. I diagrammet forneden illustrerer vi nogle brugeradfærdsparametre, der har betydning for din placering i algoritmen:

Digital markedsføring

Udover at vedligeholde platformen og løbende overveje hvad der fanger folks opmærksomhed på de sociale medier, er det ikke alle parametre, vi kan kontrollere. Imidlertid kan vi forholde os til SEO (keywords i din titel, beskrivelse osv.), som er en vigtig faktor, hvad angår til synlighed på YouTube. Men dette er et emne helt for sig selv, som du kan glæde dig til at læse mere om i vores næste artikel om YouTube.

Vi anbefaler, at du definerer dine mål først

Ligesom med alt andet indhold du laver, er det vigtigt, at du definerer målene for dit brand først og planlægger, hvordan YouTube kan hjælpe dig med at nå dem. Hvis målsætningerne er sat fra begyndelsen, er det meget nemmere at fokusere din YouTube markedsføringsplan på at indfri dem.

Ønsker du rådgivning til at lave din YouTube markedsføringsplan? Tøv ikke med at kontakte os, så vi kan hjælpe dig med at nå dine mål.

Kontakt os her.