Få fortalt den gode historie

Indicator   •   2. august 2019

FN´s Verdensmål

Den gode historie er essentiel, når det kommer til effektiv markedsføring. Men hvordan finder du den gode historie i netop din virksomhed? Og hvordan får du formidlet den gode historie, så kundernes søgelys netop rammer din virksomhed?

Det at finde og fortælle den gode historie er ikke lige til. I en tid hvor Corporate Social Responsibility (CSR) fylder mere i både forbrugernes og virksomhedernes bevidsthed, er den gode historie blevet endnu vigtigere. Hvis du skal have succes, er det ikke længere kun nødvendigt at have gode produkter. Forbrugerne forventer, du tager ansvar og giver samfundet noget igen. Belaster din virksomhed miljøet? Hvordan er arbejdsklimaet? Disse spørgsmål er blevet vigtige for kunderne, og det er ikke længere nok kun at have et godt produkt. Et klasseeksempel på god CSR-branding er Carlsbergs nye six-pack. Hvem havde for 5 år siden troet, at en god historie skulle være seks sammenlimede øldåser? I dag spiller Carlsbergs historie perfekt ind i klimadagsordnen, og Carlsberg fremstår både som progressiv og som en virksomhed, der tager ansvar for miljøet, ved at mindske deres eget og forbrugernes plastforbrug.   

Bæredygtighed

Find den gode historie

Det er nok ingen hemmelighed, at den gode historie om din virksomhed ikke bare ligger i et hjørne og venter på at blive fortalt. Og så alligevel. Det vigtigste for at dine historie skal blive succesfuld er, at du forstår de megatrends, som præger fortællingen i samfundet. Du bør spørge dig selv om, du fx kan brande din virksomhed, som en der tager ansvar for FN’s verdensmål, og derfor tager ansvar i både klima- og ligestillingsdagsordnen. Et eksempel herpå kunne være, at en produktionsvirksomhed som ønsker at lave CO2-mærkater på deres produkt eller give kunderne mulighed for, at de kan tilkøbe klimakompensation sammen med produktet. Begge tiltag vil være fine udgangspunkter for en god historie.

Den rette platform for din gode historie

Når du har identificeret den gode historie, bør du overveje hvilken platform, du skal fortælle din historie på. Det vigtigste er, at du får formidlet din historie der, hvor dine kunder er. Er din forretning hovedsageligt henvendt til andre virksomheder, kan LinkedIn være den bedste platform. For at din historie går viralt, er det afgørende, at du vælger den platform med den største følgerbase for din målgruppe. Valget af platform sætter også grænser for, hvordan du kan formidle din historie. Vælger du fx Instagram er din historiefortælling begrænset til et billede og en kort tekst. Din gode historie skal på Instagram kunne afkodes ud fra dit billede på under 5 sekunder.

Få formidlet den gode historie ordentligt

Alt efter hvilken platform du vælger, skal du overveje, hvordan du formidler din historie. På Facebook vægter algoritmen i høj grad, at du engagerer dine følgere. Din engagementrate på dit opslag er altafgørende ift. om din gode historie går viralt. Derfor bør du overveje, om du kan implementere en call-to-action i din opslagstekst. Dine følgere skal helst kommentere eller dele dit opslag. Her skal du dog ikke falde for de mange ”konkurrenceopslag”, hvor du opfordrer folk til at kommentere for at have muligheden for at vinde en præmie. Et eksempel på en god call-to-action er; ”Her på kontoret har vi reduceret vores plastforbrug, og er nu gået over til papkrus i vores vandautomat. Har I også lavet tiltag i jeres dagligdag for at reducere jeres plastforbrug?”

Det vigtigste er, at du får brugerne til aktivt at indgå en dialog med dig, og jo mere du selv deltager i dialogen desto bedre ift. Facebooks algoritme. Det er tidskrævende, men vigtigt, hvis din gode historie skal nå langt ud.

Det er også vigtigt du gør opslaget læsevenligt. Alt for lange tekster er no go! Dit budskab skal lynhurtigt kunne afkodes. Desuden bør du overveje koncise formuleringer. Dit ordvalg skal også overvejes ift. dine kunder. Hos os i Indicator vægter vi kommunikation i øjenhøjde, hvorfor vi i det omfang det er muligt, ikke skriver i et overakademisk sprog. Jo nemmere tingene er at forstå, og desto mindre energi følgerne skal bruge på at fortolke dit opslag, jo større er chancen for at de vil engagere sig.

Hvis du har valgt Facebook som platform, skal dit opslag suppleres med et billede. Her er dit virksomhedslogo eller andre ikke-relaterede billeder i forhold til din historie, no go! Har dit kontor reduceret sit plastforbrug, så tag et billede af en glad medarbejder, som peger på jeres nye papkrus. Jo flere følelser dit billede vækker hos folk, desto bedre.

Og sådan får du fundet og fortalt den gode historie.

Opsummeret

  • Har din virksomhed implementeret eller i gang med at lave tiltag som fx efterlever FN’s verdensmål, så har du her grundlaget for en god historie.

  • Overvej den platform du vælger at fortælle din gode historie på. Platformen er afgørende for hvordan du kan formidle din historie. Du bør altid vælge den platform hvor din målgruppe er bedst repræsenteret.

  • Få formidlet din historie ordentligt. Korte opslag vinder altid over lange opslag. Overvej hvor meget energi folk skal lægge i dit opslag, jo mere energi de opslag tager fra folk, jo mindre energi har de til at engagere sig, og dermed booste dit opslags range.

  • Få taget et knaldgodt billede, som kan supplere dit opslag!

Hvis du ønsker rådgivning om, hvordan du bedre får markedsført din virksomhed, så tøv ikke med at kontakte os. 

Kontakt os her.