Alt bliver bedre med emojis… eller gør det? 🤔

Indicator   •   30. juni 2020

SoMe markedsføring

Hvordan bør din virksomhed gøre brug af emojis i kommunikationen på sociale medier, og hvilke overvejelser, skal du gøre herom? Det får du svar på, hvis du læser denne artikel til ende.

Inden du på de sociale medier konstruerer en annonce eller et opslag, bør du spore dig ind på din målgruppe. Hvilken gruppe er attraktiv i forhold til den ydelse eller det produkt, som din virksomhed tilbyder – og hvorledes er præferencerne og behovene for denne gruppe?

Det kan være, at du allerede har en klar opfattelse heraf. Hvis ikke, så er der forskellige metoder, som man kan gøre brug af i forhold til at spore sig ind på karakteristika for målgruppen. Segmenteringsanalyser af såvel kvantitative som kvalitative data, vil kunne give dig en god fornemmelse af din gruppe. Er du usikker på din målgruppe, og har ikke selv tiden til at lave en ordentlig analyse, så kan du få hjælp til det af et konsulenthus som Indicator.

fun fact emojis

Målgruppens præferencer

Når du har sporet dig ind på din målgruppe, så skal du skræddersy din kommunikation, så du taler ind til de behov og præferencer, som denne gruppe repræsenterer. Og det er her, du kan få klarhed over, i hvor høj grad du bør benytte emojis. Er du fx SoMe-ansvarlig for TV2 Charlie, bør du nok dosere brugen af emoji med varsom hånd.

Overordnet set vil det dog være anbefalingsværdigt at benytte emojis til at underbygge to ting:

  • Opmærksomhed på dit opslag (Awareness)
  • Fordre en ønsket handling (Call to action)

Awareness

Vi mennesker er visuelt orienterede, hvorfor det ofte vil være et billede eller symbol (emoji), som fanger vores umiddelbare opmærksomhed i et feed. Du kan således med fordel bruge en emoji i starten af din tekst eller efter første sætning som blikfang. Her vil det ofte være en god idé at benytte emojis med megen dynamik eller som udtrykker stærke følelser. Nogle af de emojis, som i den sammenhæng er nyttige er:

🔥 💥 🚀 😍 😂 😥 ‼️ ⚠️

Call-to-action

Et visuelt symbol, som en emoji jo er, har en positiv effekt i forhold til at generere den adfærd, som man ønsker af modtageren. Symboler der peger læseren i den rigtige retning eller som indikerer, at man risikerer at gå glip af noget, hvis ikke man hurtigt klikker ind på et link fungerer godt (FOMO-effekt).

👉 👇 ⏰ 🔜 🏃‍♂️ ⏳ ➡️

Kognitiv overstimulans

Vær opmærksom på, at det er forskellige centre i hjernen, som bruges til at tolke visuelle signaler og tekst. Bruger du derfor mange emojis inde i dine tekster, så kan du derfor risikere at skabe kognitiv overstimulans hos din læser. Dette vil skabe en følelse af uoverskuelighed/forvirring hos læseren. Vær særlig opmærksom på dette på sociale medier, da folk som oftest er på disse platforme på tidspunkter, hvor hjernen efterspørger mentalt skånekost.

valg af platform på sociale medier

Har du brug for hjælp til at blive skarp på din målgruppe, eller sparring i henhold til, hvordan du kommunikerer mest effektivt til den? Så tag kontakt til os, så tager vi en uforpligtende snak med dig om, hvordan du eller vi kan angribe opgaven.

Kontakt os her.